De krachten in onze hersenprocessen beïnvloeden en vormen onze ervaringen.
Hersenwetenschappers proberen die processen te begrijpen. Zij stellen vragen als: 'Wat gebeurt er van moment tot moment in onze hersenen?', 'Hoe ontwikkelen de hersenen zich gedurende ons leven?', en 'Wat gebeurt er precies in de wisselwerking tussen onze hersenprocessen en de krachten uit onze omgeving?'.
Dat onderzoek heeft inmiddels veel kennis opgeleverd (hoewel de meeste wetenschappers zich realiseren dat lang niet alles bekend is).
Video’s over hun onderzoek vind je hieronder, verzameld in 9 thema’s. Deze videothema’s en hun inleidingen volgen het boek 'Cognitive Neuroscience' van Michael Gazzaniga e.a.
Op deze pagina:
- Ontwikkeling van de hersenen
- Zintuigen en waarneming
- Aandacht richten
- Controle over beweging
- Leren en het geheugen
- Emoties
- Taal
- Cognitieve controle
- Sociale cognitie
Ontwikkeling van de hersenen
Onze hersenontwikkeling begint vroeg in de foetus en gaat door na onze geboorte en tijdens onze adolescentie. Ook zijn er sterke aanwijzingen dat in sommige hersengedeelten gedurende ons volwássen leven nieuwe neuronen worden gevormd.
Titel-link opent videopagina bij Youtube | Spreker | Jaar |
Early Childhood Development: Early Learning, the Brain and Society | Patricia Kuhl | 2014 |
Why 'Early' Matters for Healthy Brain and Child Development | Pat Levitt | 2016 |
The Neuroscience of the Teenage Brain | Sarah-Jayne Blakemore | 2018 |
Harnessing the Power of Neuroplasticity | Carla Shatz e.a. | 2019 |
How Do Neural Networks Grow Smarter? | Robin Hiesinger | 2021 |
How the Wiring of Our Brains Shapes Who We Are | Kevin Mitchell | 2018 |
The Resilient Brain; Cognition and Ageing | Lorraine Tyler | 2011 |
Terug naar top van pagina |
Zintuigen en waarneming
Onze waarneming van de wereld gebeurt met de zintuiglijke systemen: zien, ruiken, proeven, horen, tasten en ruimtelijk inzicht, en het voelen van warmte, kou en pijn. Elk zintuig gebruikt unieke processen waarbij externe prikkels worden vertaald in neurale signalen, die vervolgens worden geïnterpreteerd door de hersenen. Binnen elk zintuig zijn gespecialiseerde mechanismen ontwikkeld om een optimale relatie met onze omgeving te bewerkstelligen.
Titel-link opent videopagina bij Youtube | Spreker | Jaar |
How attention effects what you see | Michael Silver | 2011 |
Sensory Perception | Carl Petersen | 2021 |
Visual Routes to Knowledge and Action | Mel Goodale | 2015 |
Representations of the Olfactory World in the Brain | Richard Axel | 2015 |
Hallucinations | Oliver Sacks | 2014 |
Visions | Paul Fletcher | 2019 |
Is Sensory Perception Just a Controlled Hallucination? | Daniel Llano | 2021 |
Terug naar top van pagina |
Aandacht richten
Er is in onze omgeving een enorme hoeveelheid informatie voor onze zintuigen beschikbaar. Gespecialiseerde systemen in onze hersenen zorgen ervoor, dat we de gebeurtenissen opmerken die voor ons relevant zijn en, belangrijker nog, dat we de vele gebeurtenissen negeren die niet relevant zijn. Dit richten van aandacht gebeurt zowel door onbewuste mechanismen die direct reageren op prikkels, als door zelfgekozen, doelbewuste processen.
Titel-link opent videopagina bij Youtube | Spreker | Jaar |
Exploring the Crossroads of Attention and Memory in the Aging Brain | Adam Gazzaley | 2011 |
Media Multi-Tasking: Are there Effects on Attention, Memory and the Brain? | Anthony Wagner | 2015 |
Distracted, confused and unaware: The elusive gift of attention | Nilli Lavie | 2014 |
Breaking Down Attention: Distinct Contributions from Neurons in Different Brain Regions | John Maunsell | 2019 |
Terug naar top van pagina |
Controle over beweging
Bij de controle over - en de coördinatie van onze bewegingen worden meerdere, verspreid liggende systemen in onze hersenen ingeschakeld. Elk systeem heeft een unieke rol bij de selectie, planning en uitvoering van onze acties. Daarbij gaat het erom dat onze doelen worden bereikt.
Titel-link opent videopagina bij Youtube | Spreker | Jaar |
How Your Inner Ear and Brain Work Together for Perception Balance and Movement | Heather Bhide e.a. | 2017 |
Breathing Matters | Jack Feldman | 2018 |
Brain-Computer Interfaces: Recent Advances and Future Applications | Rajesh Rao | 2017 |
Melding Minds with Machines: Development of Implantable Interfaces to Restore Motor Function | Karunesh Ganguly | 2020 |
The human brain, movement disorders and the way forward | Gabrielle Todd | 2011 |
Neuromuscular Connectomics | Jeff Lichtman | 2015 |
The Cerebellum | Claudia Krebs | 2014 |
Sensorimotor alterations associated with space flight | Jacob Bloomberg | 2015 |
Terug naar top van pagina |
Leren en het geheugen
Ons geheugen wordt ondersteund door meerdere cognitieve – en neurale systemen. Elk systeem brengt een ander aspect van het geheugen voort, bijvoorbeeld het kortetermijngeheugen of het langetermijngeheugen. Daarbij zijn verschillende hersenstructuren tegelijkertijd actief, afhankelijk van het soort informatie dat wordt bewaard en de manieren waarop de herinneringen worden gecodeerd of weer worden opgehaald.
Titel-link opent videopagina bij Youtube | Spreker | Jaar |
Learning and Memory: How it Works and When it Fails | Frank Longo | 2010 |
Education in Neuroscience | Paul Howard-Jones | 2017 |
In search of lost time - what makes a memory? | Tomás Ryan | 2017 |
Learning and memory (1) - Introducing HM | Bruce Jenks | 2013 |
Learning and memory (2) - LTP, the basis of learning and memory | Bruce Jenks | 2013 |
Learning and memory (3) - Evidence that the NMDA receptor is involved in the generation of LTP | Bruce Jenks | 2013 |
Learning and memory (4) - Making a memory with LTP | Bruce Jenks | 2013 |
What is memory? | Kelsey Martin e.a. | 2018 |
Why Does Our Memory Decline With Age (and can we do anything about it)? | Craig Stark | 2020 |
Grid Cells and The Brain’s Map of Space | Edvard Moser | 2020 |
Terug naar top van pagina |
Emoties
Het neurowetenschappelijke onderzoek heeft duidelijk gemaakt, dat emoties niet los kunnen worden gezien van onze andere, meer cognitieve vermogens. Er is al bekend dat bepaalde structuren in de hersenen een directe relatie hebben met specifieke emoties. Maar om beter te begrijpen hoe onze hersenen emotionele reacties voortbrengen, wordt onderzocht hoe hersenstructuren die betrokken zijn bij emotie elkáár beïnvloeden.
Titel-link opent videopagina bij Youtube | Spreker | Jaar |
How Emotions Are Made | Lisa Feldman Barrett | 2020 |
Emotional Brain Development | Nim Tottenham | 2019 |
Our Musical Brain | Robert Zatorre | 2016 |
How Our Emotional Lives Mature: Changes and New Strengths | Robert Levenson | 2011 |
Coming to Terms with Fear | Joseph LeDoux | 2015 |
Neural Mechanisms that Underlie Interactions Between Emotion and Cognition | Daniel Salzman | 2019 |
Terug naar top van pagina |
Taal
Taal is een van de meest complexe prestaties van de menselijke hersenen. Onderzoekers streven ernaar de hersensystemen en -processen te identificeren die ons taalvermogen ondersteunen. Zij houden zich bezig met vragen als: Hoe zijn woorden en hun betekenissen vertegenwoordigd in onze hersensystemen? Hoe worden ze geproduceerd als spraak, in geschreven vorm of als gebarentaal? En hoe worden ze begrepen door de luisteraar, lezer of kijker?
Titel-link opent videopagina bij Youtube | Spreker | Jaar |
The Literate Brain | Pélagie M. Beeson | 2014 |
Embodied Cognition and Language from a Neural Perspective | George Lakoff | 2013 |
Dissecting Molecular Mechanisms of Vocal Learning and Spoken Language | Erich D. Jarvis | 2017 |
How Babies Learn Language | Jenny Saffran | 2020 |
Language and the Infant Brain; Nature-Nurture Revisited | Patricia Kuhl | 2017 |
How the Brain Learns to Read | Stanislas Dehaene | 2013 |
Terug naar top van pagina |
Cognitieve controle
Cognitieve controle is: het aansturen door onze hersenen van informatieverwerking. Dit hersenproces is nodig bij doelgericht gedrag, wanneer we zinvolle relaties willen aangaan met onze omgeving.
Allereerst moeten we een plan van aanpak kiezen, dat is gebaseerd op onze ervaringen uit het verleden en dat tegelijkertijd is aangepast aan de huidige omstandigheden. Vervolgens moeten we dat plan omzetten in acties die flexibel zijn. Deze flexibiliteit is onmisbaar. Want wanneer ons doel verandert of wanneer de context ineens vraagt om een andere manier van handelen, moeten we over kunnen schakelen van het ene plan naar het andere. Verder is controle over onze lopende acties vereist, en het signaleren van de momenten waarop we falen of dat er sprake is van potentiële bronnen van conflict.
Titel-link opent videopagina bij Youtube | Spreker | Jaar |
Executive function and brain development | Philip Zelazo | 2014 |
How Our Brain Gets Things Done | David Badre | 2021 |
Connecting movements & neural activity during decision-making | Anne Churchland | 2018 |
Our Brain’s Development in a Technological World | Adam Gazzaley e.a. | 2018 |
Terug naar top van pagina |
Sociale cognitie
Vaak ervaren we een contrast tussen ons zelfbeeld en onze waarnemingen van anderen. Maar tegelijkertijd kunnen we empathie voelen, zelfs met mensen die we niet kennen. Zijn er misschien overeenkomsten in de hersenprocessen waarmee we onszelf - en waarmee we anderen leren begrijpen?
Ook moeten we in onze sociale omgeving kunnen functioneren. We leren daarom sociale regels, en gebruiken deze om ons gedrag te sturen. Op die momenten is een groot aantal neurale netwerken in onze hersenen actief en is er tegelijkertijd een spanning tussen onze emotionele en cognitieve hersenfuncties.
Titel-link opent videopagina bij Youtube | Spreker | Jaar |
The Social Synapse: Neuroscience and the Roots of Human Connections | John Donvan e.a. | 2018 |
What is Theory of Mind? | Ralph Adolphs | 2013 |
The Development of Thinking About People: From Behavior to Brain | Rebecca Saxe | 2010 |
Introduction to Social Intelligence | Nancy Kanwisher | 2015 |
Childhood Trauma and the brain | Eamon McCrory | 2021 |
Terug naar top van pagina |
Meer over 'Krachten die onze ervaringen vormen'
- Bekijk boeken over Krachten in onze Nederlandse omgeving
- Lees de uitleg over deze Mediatheek